INTERVJU: LOTTE SANDBORGH
Rektor VRS Sundbyberg
Charlotte Sandborgh har arbetat som rektor på Viktor Rydbergs skola Sundbyberg sedan augusti 2024. Charlotte började arbeta inom stiftelsen 2004, som Ma/NO-lärare på VRS Djursholm, och 2012 började hon arbeta som biträdande rektor på VRSD. Hösten 2018 deltog hon i uppbyggnaden av VRS Sundbyberg, där hon sedan fortsatte som biträdande rektor. Charlotte började sin skolbana som lärare 2000.

Fråga
Vad är det bästa med att vara rektor på VRS Sundbyberg?
Svar
Det bästa med att vara rektor på VRS Sundbyberg är utan tvekan att få leda en skola fylld av värme och engagemang. Här arbetar en fantastisk personalstyrka som alltid sätter elevernas bästa i fokus och bidrar med genuin vilja till samarbeten och gemenskap. Att få arbeta med högstadieelever, där deras nyfikenhet, ärlighet och energi skapar en unik dynamik, är något jag ser som otroligt positivt och givande. Att dessutom ta del av kollegiets kompetens och drivkraft, och se hur de levererar lärande på hög nivå, är både inspirerande och stimulerande.
Fråga
Hur ser en vanlig dag ut för dig som rektor?
Svar
Det finns ingen “’vanlig dag” som rektor. Även om jag börjar dagen med en tydlig agenda, kan det alltid dyka upp oväntade händelser – och det är just den oförutsägbarheten som gör arbetet så spännande. Som rektor på högstadiet strävar jag efter att vara en närvarande och synlig ledare. Jag är oftast på plats tidigt för att möta både personal och elever när de anländer. Det känns viktigt att vara där från dagens början, kunna fånga upp stämningen och finnas till hands för att agera utifrån de behov som uppstår. Att vara närvarande i verksamheten och bidra i nuet är något jag värdesätter högt.
Fråga
Vad fick dig att vilja börja arbeta inom stiftelsen Viktor Rydbergs skolor?
Svar
Stiftelsen Viktor Rydberg blev tidigt kända för sitt starka engagemang i skolutveckling, vilket var en av de främsta anledningarna till att jag drogs till verksamheten. För att driva en skola framåt krävs en stark önskan, en tydlig vilja och modet att våga förändra och förbättra. Här uppmuntras initiativ, och jag har ännu inte hört att någon medarbetare fått ett nej till att prova nya idéer. Det skapar en kultur där skolutveckling blir en naturlig del av vardagen.
Fråga
Vilket av stiftelsens ledord är viktigast för dig och varför?
Svar
För mig är det egentligen två ledord som är särskilt viktiga: “Tillsammans åstadkommer vi mer” och “Positiv förväntan”. Tillsammans speglar dessa ledord den atmosfär som både främjar lärande och skapar en trivsam arbetsmiljö.
Fråga
Vad vill du att en elev som går ut årskurs 9 efter tre år på skolan ska ta med sig?
Svar
Jag vill att en elev ska ta med sig en stark tro på sin egen förmåga och en känsla av att allt är möjligt med rätt inställning och arbete. Förutom goda kunskaper och en stabil grund för framtida studier, hoppas jag att de också bär med sig minnen av trygghet, glädje och gemenskap. Det är viktigt att de har utvecklat förmågan att tänka kritiskt, samarbeta med andra och möta nya utmaningar med nyfikenhet och mod.
Fråga
Berätta om något som utmärker VRS Sundbyberg!
Svar
Det som utmärker VRSS är den värme och gemenskap som genomsyrar hela skolan. Här möts elever, lärare och föräldrar i en välkomnande och stöttande miljö där vi arbetar för att alla ska känna sig sedda och inkluderade. Vi arbetar aktivt för att skapa en skola där relationer och samarbete står i fokus, vilket bidrar till både trivsel och framgång. Den starka känslan av sammanhållning gör att VRSS inte bara är en plats för lärande, utan också en plats där människor trivs och utvecklas tillsammans. Det märker vi på våra “gamla” elever som gärna kommer tillbaka och hälsar på.
Fråga
Vad är det som styr val av undervisningsmetoder och pedagogik på VRS Sundbyberg?
Svar
Valet av undervisningsmetoder och pedagogik på VRS Sundbyberg styrs av våra grundläggande värderingar och ambitionen att ge varje elev de bästa förutsättningarna för lärande och utveckling. Kärnan i vår framgång är våra engagerade och behöriga lärare, som genom sin professionalism och glädje för undervisning skapar en inspirerande och stimulerande lärandemiljö. Undervisningen anpassas efter elevernas individuella behov, styrkor och förutsättningar, vilket skapar en inkluderande och framgångsrik miljö. Vår pedagogik bygger på positiva förväntningar som kombineras med stöd, struktur och en trygg atmosfär. Dessutom säkerställer samarbetet mellan lärare, elever och föräldrar en stark helhet där alla arbetar tillsammans mot gemensamma mål.
Fråga
Vad är det som kännetecknar en bra lärare?
Svar
En bra lärare kännetecknas av en förmåga att skapa en positiv och inkluderande lärandemiljö där alla elever känner sig sedda och hörda. Läraren behöver vara engagerad, lyhörd och ha en genuin vilja att hjälpa varje elev att utvecklas, både akademiskt och som individ. Det handlar också om att kunna anpassa sitt sätt att undervisa efter elevernas olika behov och förmågor, och har en tydlig struktur i undervisningen. Jag tycker också att en bra lärare ska uppmuntra till nyfikenhet, kritiskt tänkande och självkänsla, och bidra till att skapa en trygg och stimulerande atmosfär i klassrummet.
Fråga
Vad är viktigt för dig i ditt ledarskap som rektor?
Svar
För mig är närvaro, att vara inlyssnande, involverad och ha beslutsförmåga centrala i mitt ledarskap som rektor. Genom att vara närvarande i skolans vardag skapar jag en nära relation till både personal och elever, vilket ger mig insikt i deras behov och utmaningar. Jag strävar efter att lyssna aktivt och involvera medarbetare i beslut och utvecklingsprocesser, eftersom jag tror att de bästa resultaten uppnås när vi arbetar tillsammans. Samtidigt är det viktigt att kunna fatta tydliga och välgrundade beslut som leder verksamheten framåt och skapar trygghet för alla inblandade.
Fråga
Berätta om något projekt som ni arbetar med på VRS!
Svar
Just nu arbetar vi med ett projekt i båda elevlagen i årskurs 7, där pedagogerna som är en del av projektet har fått utökad undervisningstid. För att stötta dessa pedagoger har vi fyra lärarassistenter som hjälper till och avlastar dem i deras arbete. Elevlagen består av en tight grupp pedagoger, vilket underlättar samarbetet och gör det möjligt att arbeta nära eleverna. Våra lärarassistenter får möjlighet att lära känna eleverna i elevlagen på djupet och spelar en viktig roll i att se till att alla elever känner sig sedda och snabbt kan hitta någon att vända sig till för hjälp när det behövs. Det är inspirerande att arbeta med projekt där man ser oväntade synergieffekter och positiva resultat.
Fråga
Hur arbetar ni med elevhälsa på VRS Sundbyberg?
Svar
Vårt elevhälsoteam arbetar i nära samverkan med både elever och personal för att snabbt identifiera och möta olika behov. Vi lägger stor vikt vid att försöka agera snabbt och har regelbundna avstämningar för att säkerställa att varje elev får det stöd de behöver. Genom de strukturer som vi har skapat möjliggör vi en kontinuerlig dialog inom personalgruppen om vad som fungerar väl och vilka förbättringar som behövs i vårt elevhälsoarbete. Ett nära och konstruktivt samarbete med föräldrar är också en nyckelkomponent i vårt arbete, där vi tillsammans strävar efter att hitta de bästa lösningarna för varje elevs utveckling och välmående.
Fråga
Slutligen, vad är din vision för framtiden för VRS Sundbyberg och de elever som går där? Vilka förändringar och mål har du för skolan på kort och lång sikt?
Svar
Min vision för framtiden är att fortsätta utveckla en skola där alla elever känner sig trygga, inkluderade och inspirerade att nå sin fulla potential. Jag vill att skolan ska vara en plats där varje elev upplever att de blir sedda, hörda och respekterade för den de är, och där gemenskap och öppenhet står i centrum.
På kort sikt är målet att fortsätta att utveckla den mobilfria skola som vi startade med i höstas, vilket skapar bättre fokus, förbättrad studiero och stärker elevernas sociala interaktioner. Samtidigt arbetar vi aktivt för att säkerställa att vår skola är en trygg plats fri från dold rasism och diskriminering, där alla behandlas med respekt och lika värde.
På lång sikt strävar jag efter att vidareutveckla vår kultur av inkludering, där vi stärker elevernas känsla av tillhörighet och bygger deras självförtroende. Jag vill att varje elev som lämnar VRS Sundbyberg ska vara väl rustad för framtiden, både akademiskt och som ansvarstagande individer, med värderingar som reflekterar respekt, empati och samarbete.