INTERVJU: FRIDA STAVRÉN

Rektor VRG & VRS Djursholm

Frida Stavrén har arbetat som rektor pÃ¥ Viktor Rydbergs samskola Djursholm och Viktor Rydberg gymnasium Djursholm sedan augusti 2024. Dessförinnan har Frida arbetat som biträdande rektor pÃ¥ VRS- och VRG Djursholm och hon har arbetat inom organisationen sedan 2016.  Hon började som lärare i svenska pÃ¥ VRSD. Frida är i grunden gymnasielärare i svenska och historia och har arbetat som skolledare sedan 2010.

Rektor Frida Stavrén på VRG Djursholm.
Fråga

Kan du berätta om din roll som rektor för både en högstadieskola och en gymnasieskola? Vilka är de viktigaste aspekterna i att leda två olika skolor på samma campus?

Svar

Att vara rektor för två skolor och dessutom olika stadier innebär ett stort ansvar. Det är en komplex roll som både är otroligt omväxlande och dynamisk. Det är viktigt att vara tillgänglig på båda skolorna för både elever och personal och att vara omgiven av kompetenta medarbetare vilket jag har lyxen av att få vara varje dag.

Fråga

Hur ser en vanlig dag ut för dig som rektor?

Svar

En vanlig dag kan se väldigt olika ut men för det mesta så börjar dagen med att hälsa eleverna godmorgon på någon av skolorna. Detta är bland det roligaste man gör, att få vara med eleverna. Har jag möjlighet så kikar jag gärna in på någon lektion under förmiddagen. Dagarna fylls ofta med ett antal möten, både inbokade och spontana möten med medarbetare och elever. Jag tycker det är viktigt att äta lunch i matsalen där man har möjlighet att prata med både elever och kollegor.

Fråga

Vad fick dig att vilja börja arbeta inom stiftelsen Viktor Rydbergs skolor? 

Svar

Jag hade sneglat på Viktor Rydberg under lång tid då jag hade hört så gott om skolorna och sökte en lärartjänst på Sammis efter föräldraledighet.

Fråga

Hur ser du på den övergripande utbildningsupplevelsen för eleverna från årskurs 7 till gymnasiet? Hur arbetar du för att säkerställa en smidig övergång mellan dessa skolformer?

Svar

Vi har ett flertal lärare som undervisar på båda skolorna vilket vi ser som en enorm fördel. Många av eleverna på Sammis önskar att få börja på VRG och där finns det såklart några fördelar för de som tidigare gått på Sammis som exempelvis att de hittar i skolbyggnaden då vi delar matsal, aula, bibliotek mm, att de känner till en del lärare och framförallt är väl förberedda för gymnasiet osv.

Fråga

Vilket av stiftelsens ledord är viktigast för dig och varför?

Svar

Eleven i centrum. För mig är det absolut viktigaste eleverna. I alla beslut som tas är det alltid för elevernas bästa i centrum. Målet är att varje elev ska ha med sig sunda värderingar med en akademisk bas och att de blir självständiga i tanken.

Fråga

Vad är det som styr val av undervisningsmetoder och pedagogik på Campus Djursholm?

Svar

Det är viktigt att man arbetar tillsammans. Ämneslagen har stor frihet i hur man undervisar. Som lärare måste man få äga sin undervisning. Här fyller förstelärarna en viktig funktion.

Fråga

Vilka utmaningar och möjligheter finns det med att ha elever i både tidiga tonåren och ungdomar som går på gymnasiet på samma campus? Hur arbetar du för att möta deras olika behov och förväntningar?

Svar

Jag ser mest fördelar. Lärarna på VRG tycker att VRSD elever är väl förberedda. Fantastiskt att kunna få följa en del elever från att de är 13 år tills att de är 19 år och tar studenten.

Fråga

Vad är det som kännetecknar en bra lärare?

Svar

En bra lärare skapar goda relationer till sina elever och sätter tydliga ramar för lektionerna så att eleverna vet vad de kan förvänta sig. En bra lärare varierar sin undervisning så att det passar alla elever och har förmågan att inspirera.

Fråga

Vad är viktigt för dig i ditt ledarskap som rektor?

Svar

För mig är det viktigt att vara autentisk och att leda med hjärtat. Jag värdesätter ett inlyssnande förhållningssätt och att arbeta tillsammans som ett team, både inom skolledarteamet och tillsammans med personalen. Att vara närvarande i verksamheten är också viktigt för mig. Det kan ibland vara en utmaning med två skolor och 1100 elever, vilket gör det extra viktigt för mig att prioritera detta.

Fråga

Hur arbetar ni med elevhälsa på Campus Djursholm?

Svar

Elevhälsan är navet i vår skolverksamhet. Varje profession inom elevhälsoteamet har en viktig roll, och vi har ett nära samarbete mellan elevhälsoteamet och lärare för att skapa bästa möjliga stöd för eleverna. En framgångsfaktor är våra förebyggande insatser, och att elevhälsan är en naturlig del i elevernas vardag. Det kan t ex handla om att elevhälsan hälsar god morgon till eleverna, planerar olika teman till mentortiden, bjuder in föreläsare, anordnar temadagar samt arbetar systematiskt kring enkätsvar om bl a trivsel och mående. 

Fråga

Slutligen, vad är din vision för framtiden för Campus Djursholm och de elever som går där?

Svar

Eleverna ska vara redo för framtiden – både genom bildning och genom värderingar. Eleverna ska vara självständiga individer med civilkurage.