Kompletterande FAQ under sommaren

Uppdaterat 2020-06-30

Stiftelsens sju skolor är på sommarlov, och under juli är även huvudkontoret semesterstängt. Gäller din fråga antagning till VRG, var vänlig vänd dig direkt till Gymnasieantagningen i Stockholms län. Vid frågor om skolstart, rekrytering, ekonomi eller anpassade åtgärder pga corona-viruset ber vi dig i första hand läsa kompletterande FAQ här. På vår hemsida finns även ordinarie FAQ om vår verksamhet.

Brådskande frågor kan mailas till info@vrskolor.se, och besvaras i mån av tid. Vänligen ange tydligt vilken av våra skolor din fråga avser. Individuella frågor besvaras av respektive skola när verksamheten åter är igång i augusti.

 

Antagning årskurs 1 VRG (gymnasiet) 

 

Den 8 juli visas det slutliga antagningsbeskedet på Gymnasieantagningen. Du som har kommit in på VRG får ett mail till den mailadress du angivit i din gymnasieansökan med mer information. 

 

Jag har kommit in på VRG, men har inte fått något mail?

I början av augusti får du även ett brev till din folkbokföringsadress med den information du behöver inför skolstarten.  

 

När är skolstarten för VRG (gymnasiet)? 

Information med dag, tid och plats för när eleverna börjar skickas ut av respektive skola. Årskurs 1 på våra gymnasieskolor börjar följande dagar: 

  • VRG Odenplan 17 augusti
  • VRG Jarlaplan 17 augusti
  • VRG Sundbyberg 18 augusti 
  • VRG Djursholm 19 augusti

 

Jag kom inte in på VRG (gymnasiet) men vill gärna gå hos er, kan jag ställa mig i kö? 

Vi är glada över att det är väldigt många elever som söker till oss. Det är gymnasieantagningen i Stockholms län som sköter antagningen. Det är först om elever som kommit in på VRG tackar nej till sin plats som gymnasieantagningen kan ta in reserver.

 

 

Antagning årskurs 7 VRS (Högstadiet)

 

När är skolstarten för VRS (högstadiet)? 

Information med tid och plats för när eleverna börjar har skickats ut av respektive skola. Årskurs 7 på våra högstadieskolor VRS Djursholm, VRS Vasastan och VRS Sundbyberg börjar alla 19 augusti.

 

Kan jag byta klass? 

Nej, vi gör inga klassbyten. 

 

 

Dator & IT

 

Alla nya elever i årskurs 7 på VRS och årskurs 1 på VRG får information om elevdatorer skickat till sig. Om du inte har fått ett mail eller brev efter 5 augusti kan du kontakta info@vrskolor.se

 

Hur får jag min dator? 

Du som vill använda din egen dator tar med dig den till skolstarten. Har du anmält att du ska låna en dator av skolan kommer du att få den på skolan under uppstartsdagarna. Du som har köpt en dator genom Lin education får datorn levererad till den adress du angivit, och sedan tar du med datorn till skolstarten. 

 

Kan jag använda en iPad istället för dator?

Nej, du behöver en laptop för att kunna delta i undervisningen på ett fullvärdigt sätt.

 

Hur får jag inlogg till skolans olika digitala plattformar?

All information gällande konton och inloggning kommer under skolstarten, och är inget som eleven förväntas ordna med i förväg.

 

 

Coronaviruset

 

Kommer undervisningen i höst att ske på distans, med anledning av coronaviruset? 

Vi planerar för vanlig verksamhet från och med höstterminen, i enlighet med de nationella direktiven. Skulle den rådande situationen kräva att vi återigen övergår till lärarledd digital distansundervisning har vårens period visat att vi har kapacitet och förmåga att göra så, men vi hoppas självklart att alla elever framöver ska få gå i skolan som vanligt. Vi följer noga hur rådande läge utvecklar sig. (2020-06-25)

 

Vilka åtgärder har ni vidtagit för att minska smittspridningen? 

När vi välkomnar eleverna till skolan efter sommaren gör vi det med stor hänsyn till hur rådande situation har utvecklat sig. Vi fortsätter att hålla avstånd när det är möjligt, uppmanar elever och personal att tvätta händerna ofta och noga samt är tydliga med att den som är sjuk eller uppvisar symptom ska stanna hemma. Vi följer Folkhälsomyndigheten- och Skolverkets direktiv. 

 

 

Ekonomi 

 

Vad gör jag om jag ska skicka en faktura och saknar faktureringsuppgifter?

Fakturor kan alltid mailas till invoice@vrskolor.se och bara den anger vilken skola fakturan avser så mailar vi den sedan vidare till rätt skola. 

  • Organisationsnummer: 812000-5650
  • Stiftelsens adress: Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor, Frejgatan 30 113 49  Stockholm

 

Vad gör jag om jag inte har fått betalt för min faktura?

Skicka ett mejl tillsammans med fakturakopia till invoice@vrskolor.se

 

 

Rekrytering

 

Var hittar jag era jobbannonser?

Jobbannonser till alla våra skolor ligger alltid på vår hemsida. De finns också på Platsbanken och delas på Twitter och LinkedIn. 

 

Kan jag maila in min jobbansökan?

Nej, vi tar endast emot jobbansökningar via vår hemsida. Klicka på den annons din ansökan gäller eller klicka på knappen för “Spontanansökan lärartjänst” eller “Spontanansökan icke lärartjänst”. Du får då fylla i ett formulär och kommer i och med det in i vår rekryteringsdatabas.

 

Vem kan jag vända mig till gällande de tjänster ni har lediga?

Kontaktperson för samtliga av våra utannonserade tjänster är Anna Jaeger och henne når du enklast via mail, anna.jaeger@vrg.se

 

 

Övrigt

 

Jag har tagit studenten från VRG men glömt att återlämna en bok, vad gör jag?

Om du har boken hemma kan du komma förbi skolan och lämna tillbaka boken i augusti när skolan är öppen igen. Om du har tappat bort en lärobok eller en skönlitterär bok som du har lånat av skolan förväntas du ersätta den, och då har du isåfall fått ett brev hem. Om du har lämnat tillbaka din bok och trots det fått en faktura kan du bortse ifrån fakturan.

 

Texten på sidan publicerades- och uppdateras av Richard Wahlström, webbredaktör.