Intervju: Iris Berglund

Intervju

Elev

Iris Berglund

Program

Naturprogrammet särskild variant bild

Iris Berglund går naturprogrammet särskild variant bild på Viktor Rydberg gymnasium Odenplan och uppskattar blandningen av teoretiska och praktiska kurser. En kurs som Iris gillar är den kreativa och verklighetstrogna kursen Design 1 där de får kombinera konst med funktion.

Iris-Berglund-VRGO-webb 2

Fråga

Hur är det att gå just naturprogrammet särskild variant bild?

Svar

Det är väldigt kul! Jag älskar naturämnena men ibland kan det vara lite jobbigt att bara arbeta med rätt och fel, och då är det skönt att ha bildlektionerna för att kunna koppla av och bara få måla. Att blanda mer teoretiska kurser som matte med att få vara kreativ under bild- och designlektionerna gör att man får mer varierade skoldagar vilket är skönt.

Fråga

Vilken är din favoritkurs?

Svar

I år har vi börjat med Design 1 vilket jag tycker är väldigt kul! Att kombinera konst med funktion är superspännande och vi håller just nu på med ett projekt där man ska designa en produktserie med minst tre produkter som kan vara vad som helst. Samtidigt behöver vi dock tänka på material, miljö och hållbarhet när vi designar. Det är en kreativ kurs som ändå inte är allt för långt från det verkliga livet.

Fråga

Varför sökte du till skolan?

Svar

Jag ville gå i en innerstadsskola och arbeta med bild, men samtidigt ha kunskaper om naturämnen så att jag har fler valmöjligheter när jag ska välja högskoleutbildning. Viktor Rydberg gymnasium Odenplan var den enda skolan jag hade hört talas om som hade Naturprogrammet med särskild variant bild, och eftersom det var en skola som redan är rätt känd och som jag hade hört bra saker om visste jag att jag borde söka!

Fråga

Vad gillar du mest med skolan?

Svar

Människorna på skolan är helt underbara. Alla är väldigt positiva och välkomnande! Man kan också gå med i elevkåren för att lära känna folk från andra årskurser. Själva skolbyggnaden är också väldigt fin, och de flesta klassrummen har högt i tak vilket gör att rummen känns stora och luftiga.

Fråga

Hur märker du av Stiftelsens ledord “Konst och vetenskap går hand i hand” när du är i skolan?

Svar

Jag märker det nog extra tydligt eftersom jag går just natur-bild. På bildlektionerna får vi inte bara skapa konst utan vi får också testa många knep som gör det lättare att skapa konst, till exempel färgteori och vilka färgkombinationer som funkar bra i olika sammanhang. Det är ett tydligt exempel på hur skolan binder ihop konst och vetenskap.

Fråga

Vad vill du ge för tips till framtida elever?

Svar

Jag skulle säga att man inte ska ta allting för seriöst! Vi får många olika uppgifter i skolan och om man ger sitt allt hela tiden kommer man nog bli utbränd. Bildrummet finns alltid tillgängligt om det inte är pågående lektioner där inne, så passa på att ta en paus då och då för att göra något kreativt och häng med dina klasskompisar.

Fråga

Vad vill du göra efter studenten?

Svar

Jag har faktiskt inte riktigt bestämt mig än. Jag vet att jag vill plugga vidare men jag har inte koll på exakt vad jag vill studera än även om jag tror att jag kommer göra något inom design. Kanske möbeldesign eller arkitektur för jag vill gärna fortsätta blanda konstnärliga ämnen med matte.