Fortbildningsresa till Madrid

9 oktober, 2018

Nu är vi tillbaka från vår fortbildningsresa till Madrid och vi har haft det fantastiskt!  Madrid var ett mycket bra val av resmål då det finns mycket historia, fantastiska konstmuseer och författare som Cervantes och Hemingway är betydelsefulla.

Vi som åkte är Helena Adler, Jonas Lundin, Anna Lindevall och Ida Norrby, och vi är lärare i både historia och svenska. Syftet var att få fördjupade kunskaper om spanska inbördeskriget, konsthistoria och bildens betydelse.

Vi promenerade enormt mycket, vi gick över 20000 steg per person och dag, och såg staden utifrån historiska glasögon. Vi besökte Palacio real (Europas största kungliga slott) där olika konsthistoriska epoker var tydliga och spanska livrustkammaren. Vi gick på en mycket bra guidad tur på klostret Las Descalzas Reales för att lära oss mer om klosterliv. Vi var flera timmar på Prado-museet som är en var världens största konstsamlingar och där var höjdpunkten Boschs ”Sju dödssynder”. Det är ett konstverk som jag refererar till både i Svenska 2 när vi analyserar Dante Aligheris Divina Commedia och när jag talar om medeltida idéhistoria i Historia 1b. Vi besökte lika länge även Museo Reina Sofia som är ett mer samtidshistoriskt museum. Där såg vi bland annat utställningen om rysk Dada som ju är en konströrelse som kan ses som en direkt konsekvens av första världskriget. Där finns en stor samling politisk konst som kommenterade dess samtid och särskilt spanska inbördeskriget och höjdpunkten var givetvis Picassos Guernica. Den är intressant inte bara med koppling till hur den tolkar ett slag under inbördeskriget utan hur den har använts som en symbol för krigets fasa i allmänhet. Den brukar betraktas som 1900-talets viktigaste målning. När FN:s generalförsamling samlades för att diskutera eventuell invasion av Irak 2003 så täcktes en reproduktion av målningen över. Det är alltså en mycket laddad målning som kan analyseras utifrån vad vi lärare kallar historiebruk.

           

Sammanfattningsvis är vi alla mycket kulturhistoriskt berikade! Vi är också ännu mer motiverade att använda platser, museum och bilder i vår undervisning. Det behöver inte alltid betyda fysiska studiebesök eftersom det numera finns ett enormt utbud av virtuella museum och digitaliserat material. Som lärare är det dock betydelsefullt att själv med egna ögon fått se den där platsen eller det där konstverket som man refererar till.

 

 

Dela nyheten med dina vänner