I början av terminen påbörjade VRS Djursholm Läsprojekt för att förhöja läskulturen bland eleverna. Initiativet har inte bara uppskattats av elever men även föräldrar då projektet har satt ringar på vattnet till insiktsfulla konversationer i hemmet kring litteratur. 

2019-11-24

Under augusti månad startade VRS Djursholm Läsprojekt, ett initiativ för att förhöja läskulturen bland elever. Som en del av läsprojektet kommer alla elever att läsa och diskutera svensk, klassisk litteratur en gång i månaden under mentortiden. Månadsvis kommer eleverna att få hem en dikt och nya diskussionsfrågor.

Ett annat moment i läsprojektet är att alla elever kommer att ha en egen skönlitterär bok att läsa i skolan. Boken kan tas med hemifrån eller lånas i biblioteket i skolan. Syftet med att alla elever ska ha en egen bok med sig är att när det uppstår möjlighet för läsning ska boken alltid vara nära till hands. 

Den utvalda boken är inte densamma som läses i något annat ämne, utan helt av eget val. Boken blir en följeslagare under alla delar av skoldagen, både i korridoren och på andra lektioner.

I linje med den forskning som görs om läsning, hoppas vi att våra elever, med support av lärare och föräldrar, kommer att bli mer intresserade av läsning när de får tillgång till lite svårare och mer utmanande texter. Läsprojektet kan bidra till högre läslust och bildning som våra elever har nytta av under skolgången men också senare i livet.

Läsprojektet har inte bara varit uppskattat bland elever men även fått fin respons från föräldrar. Nedan är ett mail från en VRSD-förälder som delar tankar och uppskattning kring Läsprojektet.

”Jag och min fru älskar böcker och vi försöker uppmuntra till läsintresse hos våra fem barn. Av allehanda skäl – för att få bättre ordförråd, för att bli bildad, för att kunna resa i fantasin, för att bli en bättre människa, för att det är kul med böcker und so weiter. Barnen läser tappert på men det är inte lätt i en värld av iPhones, Youtube etc…

Därför blev jag mycket glad över VRS läsprojekt. Er skolledning sänder en tydlig signal att VRS värdesätter läsning. Utöver projektet som beskrivs här i svenska görs också en satsning inom engelska. Det är även utmärkt att ni så tydligt informerar oss föräldrar så vi kan ge eldunderstöd. Det här behöver kommuniceras om och om igen…Lars Thunell hade en princip om att kommunikation handlar om ”7*7” (dvs kommunicera 7 ggr på 7 olika sätt) för att det skulle fastna i stora organisationer, det gäller även i en stor grupp elever, föräldrar och lärare.

Jag hade en mycket trevlig pratstund med våra söner om Tranströmers dikt Stormen. Pojkarna tyckte att den handlade om hösten, om att känna wowkänsla, om att ligga o titta på stjärnhimlen o känna förundran osv. Att få sitta o tala lyrik med sina barn – vilken känsla! WOW!

Eller som Falstaff Fakir sade ”Flitigt läsa gör dig klok, därför läs varenda bok”. Så nu börjar vandringen mot att göra VRG/VRS till ett veritabelt läsfäste, fyllt av läsglada elever som tar sig igenom den litterära kanon steg för steg. Det uppskattar vi storligen, tack.”  – VRS-förälder

 

Dela inlägg

Länktips

Twitterflöde