Under projektveckan efter julledigheten fick eleverna i årskurs 2 på VRG Odenplan fördjupa sig i litteraturhistoria och dåtidens ideal, genom romanen Mina drömmars stad. Läraren Anna och eleven Sandra berättar om projektet.

2020-03-14

Syftet med projektet är att ta sig an en större del av kursens centrala innehåll, genom Per Anders Fogelströms roman Mina drömmars stad (1960). I år var fokus på klasstillhörighet och demokratins framväxt med anledning av 100-årsjubileet av den kvinnliga rösträttens införande.

“Romanen knyts till projektet för tredje året i rad, eftersom den är så tacksam att arbeta med. Förutom att berättelsen om Henning, Lotten, Tummen, Matilda, Annika med flera ständigt engagerar och berör nya läsare, så möjliggör också tecknandet av Stockholms framväxt och samhällsutvecklingen i stort att knyta olika teman/fokusområden till projektet. Språket i romanen är lättillgängligt, vilket tillåter intensivläsning av boken under en veckas tid”, berättar svenskläraren Anna Gunnerås-Lindgren. 

I år besökte klasserna Stadsmuseet och Hallwylska palatset, för att få fördjupade kunskaper om Stockholm under 1800-talet och klassamhället. Eleverna tittade också på filmen Suffragette (2015) som handlar om kampen för kvinnlig rösträtt under tidigt 1900-talet i England. Lärarna i svenska 2 höll föreläsningar om genus, realism, arbetarförfattarna och språket i den utredande uppsatsen. 

Sandra Oróstica är elev i årskurs 2 på samhälle/beteende-programmet och berättar att veckorna var fyllda av aktiviteter som filmvisning, bokläsning, muséebesök, föreläsningar samt grupparbete. “Gruppen jag blev tilldelad valde att omgående planera alla aktiviteterna och skriva in dessa i ett gemensamt schema, för att få överblick över hela projektet. Gruppen planerade för att förebygga stress och sista-minuten-arbete, vilket senare visade sig mycket hjälpsamt – vi blev klara med stor marginal! Något som jag dock tyckte var svårt var att hinna läsa klart hela boken på så kort tid, trots att jag började läsa så fort jag kom hem”.

Att eleverna fick besöka museum och se hur folket bodde och levde under tiden som boken utspelade sig bidrog starkt till en nyanserad bild av livet i Stockholm på 1800-talet, menar Sandra som även uppskattade det kreativa arbetssättet “Att få arbeta kreativt och använda estetiska verktyg var mycket uppskattat i min klass. Detta eftersom uppgifterna blev roligare att jobba med än vanliga redovisningar, då det var en väldigt öppen uppgift. Det blev även mer spännande att som åhörare titta på vad de andra grupperna gjort”.

Sandra berättar att projektet har varit väldigt lärorikt och spännande. “Jag har fått en bredare bild av hur folk levde förr och även hur vissa lever idag. Sverige är ett väldigt utvecklat land och det är långt ifrån alla länder som är det. Projektet har öppnat mitt sinne mer och gjort mig mer tacksam för livet jag lever idag”.

“Ur ett lärarperspektiv är vi mycket nöjda med årets projekt; elevernas redovisningar visade inga gränser kreativitet och uppsatserna höll också en hög nivå”, berättar Anna Gunnerås-Lindgren avslutningsvis.

Dela inlägg

Anna Gunnerås-Lindgren, svensklärare VRG Odenplan

Projektets arbetsgång

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra upplevelsen på hemsidan och lära oss mer om våra användare. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.

Ok