Under tre veckor har undervisning bedrivits helt digitalt och omställningen har varit stor. Inför påsklovet delar nu några lärare i slöjd, bild & musik med sig av sina reflektioner från undervisningen i den nya lärmiljön.

2020-04-07

Charlotte Zelmani, slöjdlärare på VRS Vasastan, arbetar med ett arbetsområde om monogram. “Först går vi igenom lite kort historia ur ett kulturellt perspektiv med lite kuriosa som exempelvis hur man viker en handduk. Eleverna får sedan leta lite inspiration på traditionella monogram på nätet och därefter designa sitt eget. I nästa steg ska de brodera monogrammet på en kökshandduk hemifrån. Om de inte har tillgång till broderitråd och broderinål har vi först bett dem att kolla med släkt och vänner, eftersom det är lätt att exempelvis skicka i kuvert. För de som inte har möjlighet till det har vi gjort i ordning en liten låda till skolans reception som innehåller små “kit” med tråd och nål. På Canvas har vi lagt ut några instruktionsfilmer för de vanligaste typerna av stygn så att eleverna lätt kan följa de olika stegen och de har även fått en liten instruktion om bland annat hur man delar tråden och hur lång tråd man ska ta.

Charlotte säger att det har fungerat förvånansvärt bra med slöjd på distans. “Jag upplever även att eleverna tycker att det är en rolig uppgift och att det är skön att göra något konkret och praktiskt. Uppgiften har också en bra progression. Den går att göra så enkel att alla har möjlighet att klara av den men den går också att utveckla hur långt som helst för dem som önskar.”

 

Gabrielle Kjellberg, bildlärare på VRS Djursholm, arbetar parallellt med teori och praktiskt arbete enligt samma upplägg i alla årskurser. “Vi arbetar med konsthistoria, efter tidslinje, där jag lyfter de viktigaste verken, konstnärer och epoker. Lektionen inleds med bildspel och genomgång, via Google Meet. Efter det gör eleverna ett kort quiz i Canvas, som en avstämning och repetition av genomgången.” När teorin är avklarad är det dags för praktiskt arbete, nämligen parafras, där eleverna får tolka valfritt verk från konsthistorien

Processbild på parafrasen som Tom i 7F arbetar på

“Eleven väljer valfri teknik, material och verktyg. Uppgiften pågår under 4 veckor, och i slutet av varje lektion lämnar de in processbild eller/och skriftliga kommentar i Canvas Uppgifter. Det ger mig en god bild hur de jobbar och var de ligger. Den här veckan har jag låtit eleverna ge varandra feedback i små grupper om 4. Feedbacken har de redovisat i sin exit ticket (uppgiften). Jag tycker att det fungerar bra, uppgiften är bred och eleverna väljer verkligen olika tekniker vilket jag upplever motiverar dem. Gabrielle har lagt ut exempel på elevers parafraser under processen, på sin Instagram @gabbild – kika gärna!

 

mia bromanderMia Bromander, slöjdlärare på VRS Sundbyberg tycker att det går bra för de flesta eleverna. “De har fått med sig broderi-kit hem och broderar tygmärken (patches). De få elever som inte har haft möjlighet att ta hem material hem får arbeta med designuppgifter. Jag har försökt att bibehålla mina ämnen praktisk då det är risk att det blir väldigt teoritungt för eleverna när det är hemundervisning. Jag upplever att eleverna har klarat detta med bravur och verkligen tagit ansvar. Även om det är en stor omställning att försöka visa och hjälpa eleverna över webcam så tror jag vi har en fördel att eleverna är vana vid att merparten av arbetsbeskrivningar, tutorials och instruktioner finns online och alltid har gjort det.” 

 

Sophia Desport, inriktningsansvarig lärare för bild och form på VRG Jarlaplan, berättar vilka viktiga frågeställningar hon och eleverna har bearbetat i bildkurserna. ”Hur skapar jag en plats i mitt hem där jag kan arbeta med skapande – kan det vara en bordsyta, en golvyta, inomhus, utomhus? Vilka material kan jag använda för att skissa, bygga, jobba med färg och form? Hur kan jag synliggöra min arbete och min process? Hur kan jag möta mina rädslor och mitt motstånd i min skapandeprocess? Hur kan vi fortsätta stötta varandra i grupperna trots att vi är online? Eleverna har tagit sig an utmaningarna med stort mod, öppenhet och kreativitet!”.

Kristin Tossavainen, lärare i spanska och musik på VRS Vasastan lyfter svårigheten med att bedriva musikundervisning på distans eftersom alla elever inte har instrument hemma

“Men vi har kommit på ett projekt som vi kör med många av klasserna nu där de får hitta slagverksinstrument hemma. Det utgår från saker som redan finns i de flesta hem, t.ex. ett saltkar som blir en shaker, en diskborste med ett rivjärn som blir en guiro/gurka, en fotboll eller resväska som blir en bastrumma och så vidare. Sedan ska de spela in dessa rytmer i programmet BandLab på några inspelade loopar som Daniel Gidlund (lärare i musik på VRS Vasastan) spelat in till låten Stand by me. En liten köksremix helt enkelt!”

Låtvalet är ytterst medvetet berättat Kristin “Vi valde också Stand by me för att texten speglar lite hur man kan känna just nu och det känns viktigt att man håller ihop i dessa tider. I det stora hela fungerar det bra för eleverna, de flesta har jobbat med BandLab innan så de kan också spela in egna melodier eller ackord med hjälp av datorns tangentbord. Vi tror att det är viktigt för dem att få vara kreativa under den här tiden”. 

Dela inlägg

Twitterflöde