I bildundervisningen på VRS Djursholm skapar alla elever egna parafraser av olika verk. Bland elevernas skapelser finns allt från Påsköns Moai som sandskulptur till en modern tolkning av ‘Nattvarden’ och ‘Lunch atop a Skyscraper’.

2020-06-02

Eleverna på Viktor Rydbergs samskola Djursholm har själva fått välja ut ett konstverk, en konstnär eller en byggnad och därefter skapat sin egen parafras. I processen fick de använda vilket material och vilken teknik de själva ville. 

“Jag gjorde uppgiften i alla årskurser, 7-9, när vi skulle jobba med distansundervisning. Mitt upplägg var att börja varje lektion med en halvtimmes konsthistoria, där jag gick igenom konsten historia till ett bildspel”, förklarar bildläraren Gabrielle Kjellberg.

Syftet med projektet var att låta eleverna träna sina förmågor att kommunicera och uttrycka sig med bilder, skapa bilder med olika material och tekniker, undersöka och presentera olika bilder samt analysera historiska och samtida bilder. 

Under arbetets gång dokumenterade eleverna sin process, genom att lägga in bilder eller en “time-laps” i Canvas. I samband med inlämningen skrev eleverna en bildanalys av originalverket som de parafraserat. 

“Jag upplevde att de flesta elever tyckte att uppgiften var rolig och jag fick in hur många bra bilder som helst, i vitt skilda tekniker och material”, berättar Gabrielle Kjellberg.

 

Bläddra bland elevernas parafraser!

  1. Hugo i 9H parafraserar Pablo Picassos “Den gråtande kvinnan”, från 1937 i Minecraft
  2. Rosa i 7H parafraserar Nattvarden ca.1495 och Lunch atop a Skyscraper, 1932
  3. Desireé i 7H parafraserar Påsköns Moai i sand
  4. Karl i 9H parafraserar Pablo Picassons “Buste de Femme (Femme à la résille)”, 1938
  5. Emma i 8E parafraserar Banksy
  6. Philip i 9C parafraserar Colosseum i kartong

Dela inlägg

Gabrielle Kjellberg, bildlärare på VRS Djursholm