Vad är en entreprenör? Hur skriver man en affärsplan? Vad är viktigt att tänka på i en pitch? Dessa frågor har eleverna i årskurs 9 på VRS Vasastan fått arbeta med under två schemabrytande dagar i projektet “E-kampen”.

2020-09-23

Konceptet är inspirerat från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) “E-kampen”, där högstadieelever får starta och driva företag. På VRS Vasastan komprimerades konceptet till två schemabrytande dagarna och eleverna fick under ett fullspäckat schema lära sig allt ifrån att brainstorma fram kreativa affärsidéer till hur man skriver en affärsplan och både betydelsen av- och möjligheten med ett brett personligt nätverk.

I grupper fick eleverna spela in pitcher med sina affärsidéer riktat till fiktiva investerare, där de berättar varför en investering i just deras idé är helt rätt. Nu ska en jury bestående av lärare välja ut två vinnare bland skolans elever, Bästa företagsidé och Bästa pitch-film. Elever som får mersmak för entreprenörskap kan efter dessa dagar få hjälp och tips från skolans studie- och yrkesvägledare Nathalie Spennare, som är ansvarig samordnare för projektet på skolan, om hur de själva kan starta ett företag.

 

 

“Jag har faktiskt fått en större förståelse för hur det är att arbeta när vi har fått testa att vara entreprenörer. När vi inte kunde göra PRAO pga corona så känns detta som ett bra substitut. Det var utmanande att kompromissa i gruppen och komma överens om vilken idé vi skulle gå på och hur vi skulle pitcha. Det är viktigt att ha högt i tak när man diskuterar men när vi sedan kom överens om att vilken idé vi skulle köra på var det bara att köra 100% på den idén”, berättar Gustav Järemo i 9C från det fiktiva företaget Scoot Move som söker finansiering för att kunna flytta på el-sparkcyklar som står i vägen för gångtrafikanter.

 

 

Louise Bedarvik är mentor i 9C och har handlett eleverna i sin klass under projektet. “Jag är otroligt stolt över det de åstadkommit under dessa två dagar. Som före detta mentor på ekonomiprogrammet på gymnasiet ser jag en stor potential i våra elever. Många av dem har nog fått upp ögonen för programmet efter idag”, berättar Louise.

“Det har varit väldigt roligt att lära sig om entreprenörskap eftersom jag är väldigt intresserad av det, och kanske är det mitt framtida jobb!” skriver en elev i den individuella slutreflektionen. En annan elev uttrycker sin glädje över att “faktiskt nästan fått pröva på arbetslivet”.