Idag onsdag 18 mars inleddes den lärarledda digitala distansundervisningen för samtliga elever på Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor. Här är några kommentarer från lärare och elever!

2020-03-18

Lärarna undervisar från klassrummen och eleverna deltar i undervisningen digitalt hemifrån, enligt ordinarie schema. Den rådande situationen kräver samarbete och tålamod. Redan nu märks att elever och personal gör sitt yttersta för att få undervisningen att fungera. 

Första dagen avklarad! Så härligt att få träffa eleverna, även om det bara sker digitalt just nu. Under resten av veckan kommer vi jobba vidare som vi skulle ha gjort i det fysiska klassrummet med både eget arbete och arbete i virtuella grupprum.” berättar Louise Bedarvik, lärare i engelska och tyska på VRS Vasastan. 

I slutet av lektionen får eleverna fylla i ett formulär och berätta om hur lektionen har varit. En elev i årskurs 7 på VRS Sundbyberg skriver “Jag tycker att det faktiskt fungerade bra med att ha distansundervisning. Det kändes nästan som en vanlig lektion”. En annan elev i samma klass skriver efter lektionen att “Ljudet och videon laggade lite ibland men annars gick det bra.”

Hur kan undervisningen ske i de estetiska eller praktiska ämnena? Svaret är digitalt! “Eleverna fick hämta material på skolan igår och arbetar nu med sina bildprojekt hemifrån i sina hemateljér som de har fått ordna. Via video får jag ta del av elevens process och kan ge feedback. Ska fortsätta fundera på hur jag kan ge den bästa återkopplingen digitalt. Det är ett äventyr för oss alla men det har gått bra idag!”, säger Nina Wedborn, lärare i bild och formgivning på VRG Odenplan. 

Patrik Mårdh, idrottslärare på VRS Vasastan är peppad. “Årskurs 7 är redan igång med sina starttest där vi har gått igenom en mängd olika övningar som de kommer att kunna göra hemma. Nu kör vi vidare!”

En elev i årskurs 8 på VRS Vasastan ger sin återkoppling på första dagen med lärarledd digital distansundervisning. “Det var mycket gladare och lugnare atmosfär i ”klassrummet”. Jag fick så mycket gjort, lektionerna kändes välplanerade och lektionerna var tydligare. Det största ”plusset” var för mig att jag inte behövde oroa mig över Corona. Det är jobbigt att behöva åka kommunalt pga Corona och vistas med många andra. Så det känns som en väldigt vettig åtgärd att plugga hemifrån, och jag känner mig mycket tryggare. Hoppas det fortsätter såhär ett tag till.”

 

En digital mattelektion ”på” VRG Odenplan. Matte har aldrig varit så roligt! 

Dela inlägg

Louise Bedarvik speglar sin skärm så att alla elever digitalt kan se presentationen.

Twitterflöde